Sabtu, 28 November 2009

KENANGAN LALU




9M2ZAE


SEJARAH SILAM





Salam Sejahtera.......

Sejarah awal KOMUNIKASI..bagi diri saya bermula pada tahun 1980....hingga lah sekarang....Amatur Radio ni pada awal tahun 1981 dah tahu, masa itu adalah kelolaan Telekom ...ramai diantara rakan rakan seperjuangan saya memiliki lesen radio amatur ..dengan CW....apabila mendapat lesen tersebut seorang demi seorang hilang dari tempat tugasan. Rupa rupanya mereka telah mendapat jawatan di syarikat carigali (minyak )..
Saya tertanya tanya bagaimana caranya untuk mendapatkan lesen radio tersebut...dimana....bagaimana....siapa...... lantaran itu langsung hasrat tersebut terkibur begitu sahaja...Hingga lah pada tahun 2006 bayangkan lah dah berapa tahun ! itu pun bernasib baik pada pertengahan tahun 2006 dimana salah seorang pegawai datang berkursus di tempat saya, dia bertanyakan kepada saya " tak minat ke radio amatur " bapa saudara dia ada lesen...Saya tanya siapa, dia kata 9W2FL dilangkawi,,,Sya pun telefon la otai tu.....pastu diam terus..hampir 6 bulan Pada suatu hari saya dikejutkan dengan panggilan telefon dari Ulu Kinta PGA oleh 9W2KPD Sjn Ismail ( sekarang Insp Ismail ). Terus saya bergegas ke Ulu Kinta..berjumpa dengan beliau..
Dari saat itu lah saya mempelajari serba sedikit SOP..daripada beliau...disamping itu berkenalan pula dengan 9W2DFA...9W2HMI ..9W2PIZ serta rakan rakan nya di VEE99.Disini lah bermula nya saya menceburkan diri dalam radio Amatur.Pada tahun 2008 ambil RAE..dimana kelas di kelolakan oleh 9W2SLJ di kelab house VEE99 di Batu Gajah..banyak ilmu ilmu dipelajari..sehingga lulus RAE.
Dah setahun dapat lesen ( AA) teringin pulak la nak ambil exam CW...pada mula nya berat hati juga tapi atas desakan rakan rakan serta doa rakan rakan saya teruskan juga. Maka pada 7/10/2009 saya bersama Pak Lop, Abang Farid. Abang Salehan menduduki exam CW...semua berjalan lancar..akhirnya berjaya juga...Buat masa ini tunggu surat kelulusan dari MCMC..nak ambil apa 9M..... pun tak tau lagi....
Terima Kasih kepada semua rakan rakan ku kejayaan ini adalah kejayaan rakan rakan semua juga yang telah mendoakan kejayaan ini......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan